tisdag 29 januari 2013

Mellan två och tre

 
Alla åldrar har sin tjusning.
Men den mellan två och tre år är extra charmig.
Frans är snart 2,5 år och han är så rolig, här blir många goa skratt varje dag.
Han pratar bra, mycket och mest hela tiden men i går förstod vi inte vad han menade när han pratade om sängenstylta.  Det var någonting inne hos mormor som var sängenstylta och vi vet fortfarande inte vad han menar.
 
Han är också väldans kramig och vill gosa mycket. Så mysigt!
 
Jag tycker det är skönt att han blivit så stor nu. Det där första året när de är bebisar är inte min favoritperiod kan jag säga. Visst det har sin tjusning det med men det är en ganska tuff tid.
Amma, sova dåligt, bära och bära hela tiden.
 
Nä, nu njuter jag allt vad jag kan av att ha en kille på 2,5 och en tjej på 5, snart är de tonåringar men det har väl sin charm det med kan jag tänka.

19 kommentarer:

  1. Alla åldrar har nog sin charm men som du skriver, den där bebistiden (hur mysig den än är) är ganska tärande med dålig sömn och amma, amma hela tiden ;)
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Så söt han är:). Ja visst har alla åldrar sin charm. Jag har en tjej som blir tonåring idag, en son som blev tio i fredags, en dotter som blir åtta i maj och den lilla som är 3,5. Hur kul som helst!

    SvaraRadera
  3. Vilken liten buspojke han ser ut att vara :) Nej bebistiden är verkligen inte lätt. Inte har den då varit det hos oss. Inte de första åren heller då de var sjuka och aldrig sov. Vaken dygnet runt med sjuka barn gör en liten koko i knoppen. Speciellt efter ett par år :)) Mina barn är 8 och 11 och det är en jättebra ålder också. De är så mysiga :)

    Kram, ha en bra dag!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Var ålder har sin charm måste jag säga!! Tycker också det är supermysigt när de börjar prata och man kan kommunicera lite mer. Ändå tycker jag att Lilleman som är 1,5 är inne i en urmysig period. Men det är nog olika från barn till barn. Kan också tänka mig att eftersom C gick igenom en stor operation i den åldern och allt fokus låg på sjukdomar så minns jag inte hennes 1,5 års period så kanske njuter jag extra mycket nu!
    Värst vad långt det blev.... :)

    Ha det jättegott och njut!!

    SvaraRadera
  5. Ja bebisåren är inte de roligaste! Nu har ju vi så lång emellan barnen så allt känns så nytt! Jag såg Fam Annorlunda igår och nej tack så många barn är inget för mig.. Jag hade personligen aldrig klarat det!
    Tonåringar??? Oj oj... Hoppas tiden går sakta dit!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Sv; Ja oj vilken energi mina små hundar har. De orkar promenera betydligt längre än mig så därför måste jag försöka åtgärda det. Min ork tar snabbt slut och då har de bara kommit igång. Men min plan är att orka mera. Men ändå lagom. Tur de brukar få rasa av sig utomhus. Mina hundar busar väldigt mycket inomhus. tror inte att de med stora hundar tillåter det på samma vis av förklarliga skäl :)) Det går ju inte ha stora hundar som flyger över sofforna och ryggstöden. Fast går och går..det finns säkert de som tillåter det också :) Blir en spännande vår för mig och hundarna. Våren då matte inte säckar ihop på promenaden :))

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  7. Nog kan det kännas lite drygt ibland men jag tycker dagarna går rätt fort trots att jag mest är hemma. Men jag har ju en del att pyssla med iallafall. Men jag skulle gärna ha ett halvtids/deltids jobb. Min rygg är som den är och jag lever alltid med smärta så jag är van. Dock längesen jag hade så ont som nu så då blir det extra jobbigt.

    SvaraRadera
  8. På måndag fyller min minsting 20 - så sen har jag inte ens några tonåringar längre! :-)

    Håller med dej om att spädbarnstiden inte var den roligaste, men sen följdes ju den av den ena trotsperioden efter den andra!? Och var inte ena ungen inne i en trotsperiod så var ju garanterat den andra det! ;-) Fast... Det där är ju glömt nu - och att ha så gott som vuxna barn är helt underbart!! :-) Nu är de nästan mer som ens bästa vänner än som ens barn!? Eller nånting ditåt - fast själv är jag ju alltid och oåterkalleligen deras mamma förstås! :-D

    Svar: Jadå, visst vet jag hur en puli ser ut - fast jag har faktiskt undrat ibland hur man GÖR med den pälsen!? För inte kan man väl kamma och borsta som vanligt - men på nåt vis måste man väl sköta rastaflätorna? (Ja, vid närmare eftertanke så vet jag inte hur man gör som människa heller när man har skaffat sej en sådan frisyr!? Hm... Det får jag fråga dottern (frisör) om hon har koll på! :-D)

    SvaraRadera
  9. Bebistiden är mysig på sitt vis men jag känner precis som du att det blir bättre då de blir äldre. Min minsting är fortfarande liten, 1½ år men det känns som att det lättar upp lite med det jobbiga nu och jag vet ju hur fasligt snabbt det går, min fösrta pojke är 13 år och det känns overkligt att åren gått så fort.
    Ha en skön kväll :-)

    SvaraRadera
  10. Det var längesedan min tös var så liten.. men jag kommer ihåg att det var en mysig tid:) Vad söt han är din son:)

    Kraam Izabell

    SvaraRadera
  11. Svar. Det är dottern som fyller 20 om några dar! Och jo... Hon kämpar på med den där starta eget-kursen. Inte helt enkelt tydligen - det verkar som om de ska ta fram allt underlag, alla uppgifter mm, som de behöver för att faktiskt KUNNA dra igång något eget när de slutar om några veckor! Idag höll hon visst på med kostnader... Antar att det ska upprättas en regelrätt budget. Inte det lättaste - men det gäller ju att ta det här på allvar och försöka räkna realistiskt istället för att bara smäcka ihop nån slags glädjekalkyl.

    Vårt andra barn (eller första, kanske jag ska säga!?) är en grabb som fyllde 21 i höstas. Han har haft fast anställning som bilmekaniker sedan han gick ut gymnasiet för några år sen (-10, måste det väl ha varit!?). Han bor fortfarande hemma, medans dottern flyttade till eget redan för 2½ år sedan. Men hon bor bara en mil bort så vi träffas ju ganska ofta, om än inte varje dag. :-)

    SvaraRadera
  12. Små barn, små bekymmer heter det ju och jag kan nog skriva under på det. Här har vi haft nästan alltid haft småbarn för nära vår egna började bli stora blev vi extra föräldrar åt behövande barn och sedan kom barnbarnen!
    Älskar barn i alla åldrar, men visst är vissa åldrar charmigare än andra!
    Kram Melodys matte

    SvaraRadera
  13. En helt under bar ålder runt 2 men jag gillar hela biten fast kanske bebis tiden var jobbigast. Har ju en tös som fyller 18 om en månad och en 4 åring såjag står med ett ben i varje kan man säga.. Tycker inte tonårstiden varit speciellt jobbig, vi har alltid pratat mycket och det tror jag har underlättat annars har jag bara haft en tös som inte haft det så jobbigt denna tiden:).
    Kram

    SvaraRadera
  14. Du...njut nu! Tonårstiden är inte jättecharmig... ;) Fin är han din lille kille! :) Anna

    SvaraRadera
  15. Vilken söt kille du har! Han var lik dig tycker jag när jag ser dig på den lilla bilden bredvid. Kan tänka mig att det blir en riktig tjejtjusare sedan med de ögonen...:)

    Har ju en som fyller tre om ett par månader och jag håller med! Det är en rolig ålder med mycket funderingar hos de små. Idag såg jag hur han tog sin mobil (en gammal trasig en som jag hade tidigare) och satte mot örat och började gå runt samtidigt som han "pratade" i telefonen... Han berättade sedan för mig att han ringt till A som är hans bästa dagiskompis:) Ja det händer mycket just nu! Fast jag är lite nervös för det som kallas treårstrotset...:) Stor kram från ett kallt och blåsigt Kungälv

    SvaraRadera
  16. Visst är de underbara i den åldern!!!
    När de är tonåringar önskar man att de var små igen och låg i sina sängar på kvällen istället för att ränna ute. Det blir många långa uppesittarkvällar då man bara väntar på att de ska komma hem hela och nyktra.Det är där vi befinner oss just nu.
    <3

    SvaraRadera
  17. Nja.. vår 4,5åring är nog allt annat än charmig. Mer trotsig, bråkig och stökig, haha!
    Han fick allt det som hans storebror på snart 8 år aldrig fick :)

    Fast det är ju som du skriver att varje ålder har sin charm. Jag kan ibland sakna bebistiden oerhört; att vara mammaledig, ta dagen som den kommer, att livsnjuta och att kunna spendera all sin tid med barnen istället för att behöva jobba, jobba, jobba! Det där med sömnlösa nätter, amma och byta blöjjor glömmer man av liksom ;-)
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  18. Det går snabbare än du tror.
    Jag blev mormor väldigt tidigt, sånt som händer! Lilla H blir 3 i april. Hon är precis lika rolig. Vi pratar mycket i telefonen och på Skype och hon pratar långa långa meningar och jag fattar inte ett ord.
    Haha!
    /P
    pernillaochpuma.blogg.se

    SvaraRadera