onsdag 17 april 2013

Inspiration

När jag själv började tillverka ljus så sökte jag på nätet efter andra
ljustillverkare och kom då i kontakt med Jaijas Design.
Efter att ha läst om hennes väg till att bli ljustillverkare så blev jag
ännu mer inspirerad av att fortsätta på min väg med mina stearinljus.
 
Läs och bli inspirerad!
 
 
Fem frågor och svar:
 
Vem är du?
 
Jag heter Jard Eriksson och är 56 år. Är en norsk tjej som har bott i Uddevalla
i 15 år. Mannen min är Uddevallabo och vi har fyra vuxna barn och tre barnbarn.
Vi bor på landet där vi trivs så bra. Naturen har vi runt oss och närma till sjön.
Vi har en mindre lada där jag har min ljustillverkning.
 
Vad har du för företag?
 
Mitt företag heter Jaijas Design. För ungefär fem år sedan fick jag idén om att göra
doftljus men jag visste ingenting om hur det gick till, så det var en utmaning.
Mannen min gjorde i ordning ute i ladan till min ljustillverkning och jag har även
en mindre butik där. I dag säljer jag ljus gjorda av sojavax till butiker i Norge och
Sverige. Säljer också mycket på Facebook.
 
Varför satsade du på doftljus?
 
Jag jobbade heltid inom industrin när jag fick idén om att göra doftljus. Denna
idéen ville inte släppa taget. Jag drömde om ljus.
Det var tuffa tag. Jobbade heltid och och tillverkade ljus på kvällarna.
Jag tänkte mer och mer på att det var detta jag ville jobba med. Det var en
utmaning att ändra tankesätt och rutiner som man haft i många år och en trygg
inkomst. För två år sedan kom jag till en punkt då jag vågade ta steget. Det blev
en omorganisering på jobbet och jag tackade ja till detta.
Med vilja och framåtanda gick det åt rätt håll. Jodå, visst var jag i diket
emellanåt men kom alltid upp igen.
 
Hur har du marknadsfört dig?
 
Har testat mycket angående marknadsföring. Allt från dyra annonser till att
sälja ljus på marknader. Sedan kom Facebook som jag blev med i för två år
sedan. Där har jag fått bra respons.
Hemsida nr 2 är snart klar och butik finns för att visa upp mina produkter.
 
Kan du försörja dig på din ljustillverkning?
 
I dag närmar det sig en hygglig inkomst på ljusen. Från och med årsskiftet
ska jag vara självförsörjande. Det tar tid att bygga upp ett företag och man går på
lite smällar i början men man lär av sina misstag.




6 kommentarer:

  1. Nog inspireras man alltid! Tycker din nya blogg inriktning är jätte rolig!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så intressant att få läsa om dessa kvinnor du intervjuar :)
    Sv: hihi nä jag har inte alltid så mycket energi, men ibland så! Jag känner nog mer energi nu när jag började jobba... Är man hemma hela dagarna så är det lätt skjuta det framför sig.... Min man jobbar ju skift och då har jag ju haft mycket tid att göra saker också när han har sina lediga dagar!
    Det är en sport cykel jag har när jag ger mig ut :-)

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Åh vad roligt det är att läsa.....

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hejja Anna! !!!
    Supertack för den här satsningen från dig!

    SvaraRadera
  5. Det här är ju toppen Anna! Vilken boost!
    Kanske är det ödet som för en in på rätt spår, eller rätt bloggar ;P

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Så kul att få läsa om hur andra gjort, en inspirationskälla. Har lagt till dig i min blogglista Anna.

    Kram

    SvaraRadera