måndag 12 augusti 2013

Ekomarknaden

Dags att presentera en driftig kvinna igen.
Sara är en smålänning som jag verkligen beundrar.
Hon driver Ekomarknaden
och jag önskar henne ett stort lycka till med det. 
 
 
 
 Vem är du?
Jag är en aktiv, hemvändande 29-årig Småländska som i september 2012 flyttade tillbaka hem till Fallhult utanför Hultsfred (sydöstra Småland) från Göteborg där jag bott, studerat och jobbat i 8 år. Bor nu här tillsammans med bondkatten Dexter och Border collie valpen Udda i huset som tillhör gården där mina föräldrar har sina djur. En helt otrolig idyllisk miljö att bo och verka i.
 
 Berätta om ditt företag.
I december 2012 registrerade jag sälj- och tjänsteföretaget Ekomarknaden för att sälja och förmedla ekologiskt och närproducerat kött från Småländska, KRAV-certifierade gårdar direkt till privatpersoner, restauranger och caféer. Jobbar även på att ha återförsäljare (butiker) framöver. Mitt primära säljområde är den lokala marknaden (ca 10 mils radie runt Hultsfred) samt Göteborg och Stockholm. 
Förutom säljbiten jobbar jag även med guidade turer, evenemang och uthyrning av boende på gården samt erbjuder föreläsningar och besök på skolor och företag på temat ekologiskt och hållbar utveckling.
 
 Hur kom du på idén till att starta Ekomarknaden?
Efter 8 år i storstaden började hemlängtan ut till landsbygden göra sig påmind på riktigt och drömmen om att få driva något eget hade växt sig tillräckligt stark för att jag skulle våga ta steget att lämna en pågående karriär inom produktutveckling/fordonsbranschen och en trygg, fast anställning för att prova mina egna vingar på nygammal mark och inom ett helt nytt område.
Det var mycket som föll på plats under år 2012. Inte bara min mentala förberedelse utan boningshuset på gården blev ledigt för inflyttning samtidigt som det byggdes två mindre gårdsslakterier i närheten av gården, vilket gjorde det möjligt för oss att vidareutveckla och förädla det mina föräldrar producerar på sin gård på ett enklare sätt. Vilket är något vi inom familjen pratat lite om dom senaste åren.
I vår familj har det alltid funnits en stark drivkraft för det ekologiska och närproducerade och nu när alla förutsättningar började trilla på plats var det bara att våga ta första steget och satsa!
 
 Hur gör du för att marknadsföra dig?
Via hemsida, facebook, instagram och twitter samt står på torg- och större marknader 2-4ggr/månad under sommarhalvåret. Att stå på marknader är ett bra sätt att marknadsföra sig på och möta konsumenterna!
Ingår även i ett nätverk för småskaliga mathantverkare som heter Bondens Torg som både fungerar som stöd och kunskapsförmedlare men framförallt ger det en varm känsla av gemenskap och trygghet alla oss medlemmar/småföretagare emellan. 
Har även en annons i lokaltidningen 1g/månad men det som gett bäst effekt på den lokala marknaden är gårdsevenemang (som t.ex. lammsläpp) som varit mycket uppskattade. Sedan är det gamla trogna, "mun till mun" metoden som är det absolut bästa reklamen och betyget! Men det är ju inget man kan köpa sig till och tar tid att bygga upp.

 


3 kommentarer:

  1. Härlig läsning igen!!!

    Visst är borta bra men hemma bäst så sant!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Intressant!! Den här typen av företag behövs det mer av tycker jag.
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Nog är det sant: "Mun mot mun metoden" är så enormt effektiv. Dock är det som förtroende, det är inte något man får utan något man FÖRTJÄNAR!
    Härligt med driftiga människor.

    SvaraRadera