tisdag 4 februari 2014

Fyra andetag

Det var första gången jag var på medicinsk yoga och vi
skulle testa hur många gånger vi andades på en minut.
Tolv andetag tog jag och tänkte att det måste väl vara bra.
De andra nämnde sju och fem och jag tänkte herregud, håller
de andan eller hur bär de sig åt?
 
I dag kände jag mig riktigt avslappnad och mycket riktigt,
det visade sig på andningen.
Fyra andetag!
 
Yoga är riktigt bra.
 
Dagen fortsatte i lugnt tempo.
 
 
Den lilla solen som tittade fram lockade ut oss.
 
 
Vårvintern är här och då kan man vara såhär glad...
 
 


25 kommentarer:

  1. Det är verkligen bra att kunna varva ner ibland, komma mer i balans med sig själv :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. härligt med sol... och skönt att ni är friska, det får man njuta av!

    SvaraRadera
  3. Vad häftigt! Jag måste mäta mina andetag. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Jag ligger nog närmare tolv än fyra, den saken är klar. Låter dock väldigt intressant!
    Hoppas du skriver mera om kursen.
    kram M.E

    SvaraRadera
  5. jaa nu tror jag det är yoga för hela slanten, hihi.....svar på din fråga: inte förrän i maj...då det har blivit snöfritt och varmare...beror ju på hur fort jag blir klar med allt pyssel före också förstås ;))).....men det är sååå spännande ;)
    Go kväll !
    Kram bia

    SvaraRadera
  6. Vilken skillnad! Det är häftigt!

    Och vilken härlig bild på barnen, glädje, det är en fin känsla.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  7. Yoga är en riktig lisa för både kropp och själ :) och andningen är en såå viktig hjälp för att kunna fokusera och slappna av. Glada och lyckliga barn är oxå en lisa för själen :)

    Må så gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. vilken skillnad undrar hur många andetag jag tar på en minut. Måste nog testa endag. Härligt glada barn, och ett mycket fint kort.

    Önskar dig en fin dag
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  9. Hej Anna!
    Vilka härliga foton av dina barn! Spännande det där med andning, finns en del att lära om att lugna ner sin andning. Igår fick vi också sol hos oss! Vilken känsla att promenera med hund och barnvagn i solsken. Underbart!
    Ha en bra dag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Gaaaah, nyfiken som jag är var jag ju snabbt framme med timern och räknade... tretton andetag/min. Hmmmm..... jag som kände mig så lugn. Fyra!! Min reaktion är som din första... hur bär man sig åt då... komatillstånd? Spännande att se om jag får till någon förändring.. du har mail förresten ;o)

    Så härligt fina ungar du har, glädjespridare! Minns tiden jag hade som mammaledig med glädje då vi hade massor av promenader med vagnen, bärsjalen och ponnyerna. Nu är barnen lite större men promenader blir det ändå, även tonåringarna är villiga för det mesta (nej, inte alltid) och jag får tro och hoppas att vi lagt en bra grund där.

    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Ja, det är skönt att det äntligen börjar kännas som vårvinter. Själv fortsätter jag att ta det lugnt i min soffa. Hoppas på att solen spricker igenom molntäcket lite grann under dagen. Kram.

    SvaraRadera
  12. Nä...Yoga är inte fel :)
    Åh,så underbara foto på glada barn <3

    Ha en fin dag/Kram

    SvaraRadera
  13. Samma tanke slog mig, håller de andan! Det där har jag aldrig fått höra när jag yogar! Sån fart det kan vara på mig ibland så borde jag ju andas femtiosju ggr eller så kör jag allt i ett andetag hihi... är det fyra andetag efter en stunds yoga??? hur som jag ska hem och testa sen!
    Sv: jamen visst är det intressant att läsa och starta diskussion, och absolut alla gör som de vill! Jag tänkte att det var en självklarhet att jobba mindre när min mammaledighet var slut då jag mer eller mindre vantrivdes på mitt jobb och tänkte så långt med att säga upp sig för att må bra istället, livet är kort! men så var det väl någon mening då att jag skulle få ett nytt jobb men tankarna att gå ner i tid de finns allt! och jag vill verkligen! nu är jobbet så nytt och jag känner att jag vill jobba in mig lite i mitt nya jobb innan jag med bestämda steg går till chefen... jag återkommer!

    Må så gott
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  14. Det där ned andningen är kite skrämmande. När det var som värst illa med mej, andades jag dubbeltag. Drog inte ner luften mer än halvvägs så jag var tvungen att ta ny luft. Jag visste naturligtvis inte om det, då.
    /P

    SvaraRadera
  15. ja jag tror att yoga är riktigt bra!!!

    KRamar

    SvaraRadera
  16. Hej Anna, tack för din titt-in hos mig. Nu kikar jag in hos dig o hittar förstås massor att läsa o fundera över..Yoga trivs jag allra bäst med men efter ett har handoperationer har jag inte riktigt kommit tillbaka..jag är på väg dock o ger inte upp =) Medicinsk yoga har jag aldrig testat, det får du gärna berätta mer om. Kram!

    SvaraRadera
  17. Läste om andningen i en Land-tidning härom veckan och var tvungen att räkna andetagen för att se hur det stod till med mig själv.
    Det ger verkligen en tankeställare. Djupa andetag och fokus kan verkligen få en att "ladda om" på något sätt. Hitta fokus på något vis.

    SvaraRadera
  18. Jaha, då är det bara att räkna andetag....skulle bli förvånad om jag inte behöver lugna ner mig!

    Ha det fint

    SvaraRadera
  19. Men härligt med 4 andetag!! Det kallas avslappning :-) Jag är just nu på väg till Skåne med minstingen- hon ska hoppa ungdoms-smi hopprep i helgen!! Nu kan jag ta det lugnt och bara andas - det har varit fullt ös på jobbet innan-puh.. men det tål att tänkas på emellanåt- att ta det lugnt och andas. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  20. Oj, fyra andetag! Avslappnad!
    Tack för omtanken hos mig!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  21. Man ska inte haka upp sig på hur många andetag man tar. Man lär sig efter tiden. Det gäller att ta så få andetag som möjligt men också så djupa som möjligt. Då blir man lugn och får mer energi. Djupa andetag ända ner i magen.
    Det här med andning kan verkligen påverka hur man mår/stressar osv. Att kunna konsten att andas lugnt innebär ju att man slappnar av. Är man stressad andas man snabbt och ytligt. Det är ju inte så bra. Det betyder att man måste hitta ett sätt att varva ner. Själv gör jag det genom att yoga eller att meditera. Då går jag genast ner i varv.

    Kram och lycka till med yogan!

    SvaraRadera
  22. Visst är det härligt med yogan och lite trixigt att få till andningen. men sakta men säkert kommer vi bli proffs på det :) Eller hur. Imorgon är det äntligen dags igen

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  23. Vilken härlig blogg du har, så kul att ha hittat till dig! Tycker mycket om din flik - kvinnor som kan. Ja det här med andetag, när jag är riktigt långt nere då andas jag bara något andetag per minut. Det är mäktigt när andetaget är djupt, tyst och långsamt. Man kan riktigt känna hur hela bäckenet fylls ut. Må så gott!

    SvaraRadera
  24. Vad kul du gillar yoga:) jag kan rekommendera Ayurvedisk marmamassage också den är bortom ord UNDERBAR...kommer ett inlägg om det längre fram.

    Jag önskar dig en fin vecka :)

    LOVE Maria

    SvaraRadera