söndag 2 februari 2014

Våga förändra

På bloggen Mellan skog och gård läste jag i går ett
sånt bra inlägg.
Om att ha ett underbart hus och naturen inpå knuten och sedan
inte hinna med att vara där, på den vackraste platsen.
Utan bara jobba hela dagarna, ha barnen långa dagar på förskolan
och inte ha mycket tid över till varandra, det viktigaste.
 
Längtan efter något annat.
 
Har du en längtan efter att ändra på din tillvaro?
VÅGA göra det då!
Du har inget att förlora.
 
 
Jag har vågat och jag känner mig så rik.
Inte på pengar men på så mycket annat.
Det viktigaste....
 
 


14 kommentarer:

  1. Jo jag har vågat och haft mycket tid med mina barn, jobbat lite men... Nu undrar jag hur det ska bli med min pension och försöker jobba ihop lite nu när barnen är stora. Härligt inlägg och tänkvärt. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. tänk vad många som sitter fast i det där ekorrehjulet. Är så glad att vi kan prioritera annorlunda!
    Finaste söndagen till dej, kram...!

    SvaraRadera
  3. Oj, vad förvånad och glad jag blev när jag läste det här! Jag tar till mig av ditt budskap också, att VÅGA göra på ett annat sätt.
    Stor kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Jag har en längtan att efter de här årens föräldraledighet kunna fortsätta vara hemma. Möta barnen vid skolbussen, baka bröd, odla grönsaker, ta hand om djuren.... Sluta oroa mig för sånt där som pension och vara i nuet, hitta en sysselsättning som jag brinner för och som kan utövas mitt bland barnen, mitt i grönsakslandet och mitt i stallgången. Inspirerande att läsa din blogg!

    SvaraRadera
  5. Helt rätt Anna, ibland måste man våga hoppa trots att man inget ser. Visst det kan kosta pengar för att tex starta eget företag, fixa lokaler mm, det vet jag men man kan komma ganska långt på bara några tusenlappar. Börja med något i liten skala, minska tiden på nuvarande jobb. Och med god vilja och tur så kan man såsmåningom köra helt själv. Eller plugga för att få en nytt jobb.... Ja alternativen finns men man kan få slita lite för att nå dit man vill men det är det värt tycker jag!
    Vi kommer ha sex platser sammanlagt, två i det gamla hundhuset och fyra i det nya. Fem av dem är dubbelplatser, dvs jag kan ha två hundar från samma familj i en box....
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vi gjorde ett val efter olyckan. Jag stannade hemma med Linus och såg till att allt funkade istället för att stressa
    runt som en tok. Det var det bästa vi har gjort.
    Tack för din omtanke!! Jag är på bättringsvägen även om det är lite kringelikrokigt.
    Sköt om dig!!
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Jag har vågat! Det kostade på, men när man lärt sig leva efter huvudet och inte plånboken, mår man prima.
    /P

    SvaraRadera
  8. Du är så härlig Anna!
    Visst är det så, det stämmer så bra. Precis är ju jag, även om jag har turen att bo nära mitt jobb och kunnat gå ner lite i tid, så är jag inte hemma så mycket som jag vill. Dessvärre är inget självklart för mig ännu, gongongen har inte slagit men när den gör det är jag SÅ redo.. rädd kanske men väldigt redo :o)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Ja, jag/vi har vågat att dra ner på kraven och jakten på det materiella.....
    Flyttade till ett enklare boende än tidigare, för en hel del år sedan, vilket innebar en massa mer tid för njutning.
    Härligt Anna....fortsätt förverkliga dina drömmar och lev efter din magkänsla :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  10. Önskar att jag hade orken. . .

    Kram N

    SvaraRadera
  11. tänkvärda ord ;))......jag är hemma ofrivilligt, men tycker det känns bra efter många år...skulle inte vilja jobba ute i samhället igen...man kan ju kalla mej hemmafru ;)))....visst klingar det bra, hihi....nu har vi inga höns kvar (som du vet)....men jag har hönshuset kvar...och har kommit på den briljanta idén att öppna ett loppis där (det har jag väl berättat).....följer mitt hjärta...det vill jag göra ;)))....känns hur bra som helst....idag verkar solen titta fram....äntligen!........Kram bia

    SvaraRadera
  12. "are you happy with your life- keep doing what you are doing.
    are you not happy- change something!"
    Den textramsan fladdrar förbi mitt sinne då & då. Så sant, så sant.

    SvaraRadera
  13. Det är så sant det du skriver och ja vi alla är olika... men säg att vi vänder på frågan?? man vill jobba heltid även med barn och familj?? och närmre storstäder är allt mycket dyrare...
    jag vet att det finns möjlighet att prioritera!
    Både min man och jag jobbar heltid!
    Jag vantrivdes på mitt jobb innan jag blev gravid med Noah, under mammaledigheten fick jag chansen att ta ett nytt jobb på jobbet, jag hoppade på direkt... Min man jobbar skift vilket betyder att han har många "lediga" dagar hemma så han är just för tillfället den som är hemma mest så barnen är inte så mycket på förskolan/fritids....
    skiftschemat ändras titt som tätt och då blir det jag som är hemma lite mer...
    Vi är väldigt engagerade i Wiggos hockey, det tycker jag är tid tillsammans som familj, i lördags spenderde vi åtta timmar i en ishall, Wiggo hade hockeycup! Det är familjetid ;-) (ja vi gör annat också)
    Ett bra och tänkvärt inlägg, sådana gillas! (och detta är inget neg svar från mig, utan bara hur det ser ut hos oss just nu) bara jag som tycker om att "ge svar tillbaka"

    Ha en bra dag
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  14. Nu kanske det blir en dubbelpost för min webbläsare frös...

    Helrätt idé tycker jag, fler borde varva ner lite och njuta av tiden här snarare än att jobba ännu mer. Man flyttar ju ut på landet för att vara där inte bara sova där mellan arbetspassen.

    SvaraRadera